En fin höstdag

En grym höst dag i Skåne.
Jag vakna en morgon och det var riktigt kalt på mitt rum då fönstret varit öppet hela natten, jag steg upp för att dra upp gardinerna och kolla vädret, för att jag hade planerat att fiska.
Det var mulet och dimmigt, det rös i hela min kropp när jag kom på tanken att gå ut att fiska efter gädd denna fina dag.
Tiden gick och jag bestämde mig för att slå min kompis ett samtal och fråga om han hade velat åka ut fiska.
Signalerna i telefonen går och min polare svarar och han undrar vad jag vill för att klockan var inte mycket på morgonen,jag ställde frågan om han vill fiska, det tog ett tag innan jag fick ett svar “JA, jag kommer” sa han högt och tydligt och slängde igen telefonen.

Mina spön var redan riggade, det var bara betes lådan som väntade på att jag skulle lägga fingrarna på den. Allt är klart, saknas bara polaren och fina fiskar.
Jag hör hans Suzuki kämpa längs med backarna nedanför huset och inom kort var vi på väg ner mot ån för en en förhoppningsvis bra fiske.
På vägenner pratar vi skit o lite minnen, lyssnar på fåglarna och njuter av åkrarnas doft då bönderna var i arbete.

Äntligen! Framme vid vattnet, allt var perfekt och kändes bra saknas bara bra storlek på fiskarna..
Jag gick en bit längst med ån och jag han inte göra två kast med min buster jerk innan jag hade krokat en gädda och hörde bak fenan slå i vatten ytan. Ingen stor fisk men en bra början.
Jag fortsätter fiska och min andra gädda har jag landat innan min kompis hunnit få sina beten i vattnet, en riktigt skön känsla i hela kroppen och det känns riktigt bra.
Jag hör ett plask och ser hur det skvätter vatten i mitten av ån, Nu är min kompis igång och fiskar. Han drar ganska fina fiskar på väldigt kort tid, och vi bara tittar på varandra och säger att det är det sjukaste vi varit med om. Efter tolv landade gäddor på en och en halv timme bestämmer vi oss för att gå hem och äta.

Jag ber min kompis om att vi ska stanna i en vik i ån på vägen hem då där är djupare vatten och förhoppningsvis större gäddor.
Vi kommer fram och jag är först med betena i vattnet som vanligt, det var riktigt trögt fiske i en timme åh vi ville hem..

MEN DÅ!! Mitt spö stanna upp och jag trodde det var botten napp, när jag tagit in lite lina börjar det göra motstånd och jag känner att det är en tung fisk. Efter en fight som var utomdesslike var gäddan landad! Vi skrek o hoppa härunder o kramades när fisken bara var uppe ur vattnet.
Vi mättegäddan och den hamna på 108cm på måttbandet, vi lyfter upp fisken och ska väga hon, min polare gissa på 8,9-9,3 kg. Men jag hade en nia på samvetet innan och satsat på lite över 10kg. Hon är på vågen och den visar 10,1kg! Vi blev helt galna då det vår första 10kg.
Vi tog bilder och släppte sedan tillbaka vår prinsessa tillbaka i vattnet.

Vi satt kvar ett tag efter o bara skratta o trodde inte det var sant, vi gick hem efter ett tag och vi gick inte ner och fiska efter att vi hade ätit för att vi satt i soffan i vardagsrummet och titta på bilderna och njuter av vår extremt grymma dag i Skåne. Tyvärr finns inte alla bilder med.image

Föregående

Haiku XIV

Nästa

Isvaksövning

Kommentera

En fin höstdag

En grym höst dag i Skåne.

Vi tog bilder och släppte sedan tillbaka vår prinsessa tillbaka i vattnet.